pinterest

wtorek, 18 września 2012

digi-scrap w GIMPie - praca na warstwach - tutorial

Na przykładzie digi-scrapa zrobionego na digi wyzwanie na SP pokażę Wam jak łatwo tworzy się digi-scrapy w darmowym i dostępnym dla wszystkich programie GIMP.
Gotowy scrap:


Credits: Megan Turnidge - Mr. Brady's Tie Collection; Etc by Danyale - Shabby Couture; Just Jaimee - Painted Border

Program GIMP można pobrać ze strony dobreprogramy.pl
Papiery i elementy do digi scrapbookingu często pobieram TEJ strony, znajdziecie tam mnóstwo świetnych, darmowych mini kitów do pobrania. Ja w swoich pracach korzystałam tylko z freebisów :).

Pora na digi-scrap:
Uruchamiamy program GIMP i w głównym jego oknie wybieramy Plik - Otwórz, otwieramy wybrany wcześniej i zapisany w pliku na komputerze digi-papier - tło do scrapa i powiększamy na całe okno (Ctrl+Shift+e).


W ten sam sposób otwieramy kolejne elementy. Pierwszym z nich jest zdjęcie, otwiera się ono w nowym oknie, więc je kopiujemy (Ctrl+c) przechodzimy do Głównego Okna z tłem i wklejamy (Ctrl+v). Aby stworzyć tę warstwę ze zdjęciem i dodać do obrazu musimy jeszcze kliknąć w Oknie Warstw po prawej stronie głównego okna ikonkę Tworzenie nowej warstwy - pierwsza z prawej strony (zaznaczona poniżej na czerwono). I mamy zdjęcie na tle.


W kolejnym kroku otwieramy papier który znajdzie się pod zdjęciem. Za pomocą narzędzia Kadrowanie z Przybornika (po lewej stronie okna głównego, zaznaczone na czerwono) wycinamy potrzebny nam fragment papieru


następnie kopiujemy go do okna głównego i tworzymy z nim nową warstwę. Teraz ten papier znalazł się na wierzchu, więc w Oknie Warstw przeciągamy warstwę z papierem pod warstwę ze zdjęciem, ale nad warstwę z tłem (zazn. na czerwono). Z Przybornika wybieramy narzędzie Przesunięcie (zazn. na zielono) i dowolnie układamy papier i zdjęcie na tle.


Innym, prostszym sposobem na dodawanie elementów do tła jest wybranie w oknie głównym Plik - Otwórz jako warstwy kolejnych dodatków.


W ten sposób postępujmy z kolejnymi dodatkami, warstw może być dowolnie dużo, warto wtedy nadawać im nazwy, bo łatwo się pogubić :) W tym celu w Oknie Warstw klikamy prawym klawiszem na daną warstwę i wybieramy Modyfikuj atrybuty warstwy i zmieniamy jej nazwę np. na "papier" lub "kwiatek". Zmiana kolejności warstw/elementów w oknie Warstwy powoduje ich chowanie pod lub wyciąganie nad inne elementy.

W moim dość prostym scrapie, oprócz opisanej tu pracy na warstwach zastosowałam digi-chlapania i dodałam cienie do poszczególnych elementów, a i oczywiście sama fota też była "gimpowana", ale o tych wszystkich trikach być może napiszę w następnych digi-tutorialach :) Wszystkiego co wiem o tym programie nauczyłam się sama, korzystając z niego przy obróbce zdjęć, więc być może coś co pokazuję można zrobić w inny, prostszy sposób. Ale jeśli macie jakiekolwiek pytania do tego kursu, chętnie odpowiem w komentarzach.

Digital scrapbooking w zasadzie nie wymaga żadnych nakładów finansowych, jest dostępny dla wszystkich, ma nieograniczone możliwości - można tworzyć choćby oryginalne kartki dla bliskich wysyłane mailem i przewyższa tradycyjny jeśli chodzi o łatwość przechowywania :)) Jest fajną i wciągającą zabawą. Zachęcam do spróbowania :)

Jeśli uważasz ten artykuł za interesujący, zostaw proszę komentarz, a pomyślę o stworzeniu następnych gimpowych tutoriali :)
Aga

8 komentarzy:

  1. GENIALNE!!! REWELACJA!!! BARDZO BARDZO Ci dziękuję! Chyba wreszcie się skuszę na ten digi! ;-)

    OdpowiedzUsuń
  2. Niby nie taka technologia żeby zrobić coś takiego, a wyszło tak pięknie. Pozdrawiam.

    +Zapraszam do dyskusji u siebie.

    OdpowiedzUsuń
  3. O jak się cieszę, że trafiłam na ten wpis! Korzystam z gimpa, ale tylko w jakiś podstawach i z chęcią pobawię się według Twoich wskazówek. Jeśli o mnie chodzi takich kursików może być więcej :)))

    OdpowiedzUsuń
  4. hej moglabys do mnie napisac na gg 1686355 bardzo cie prosze skontaktuj ze mna , bo mialabym do ciebie kilka pytan a swobodnie by mi sie rozmawialo prywatnie niz na komentarzach

    OdpowiedzUsuń
  5. Pięknie:):):)
    Bardzo mi się podoba:)))
    Miałam gimpa ale za trudny dla mnie:(((

    OdpowiedzUsuń
  6. Zapraszam do siebie http://i-like-digital-scrapbooking.blogspot.com/

    Ja robię w photoscape scrapki ;)

    w gimpie nie umiem :DDD

    OdpowiedzUsuń
  7. Bardzo... fajne...i zrobione z dużą wyobraźnią. Przyjemny widok dla oka.

    OdpowiedzUsuń